Cum sa (nu) stricam piata de produse handmade

Amalia Tira

Amalia Tira
Handmade artist La nouvelle vie https://www.facebook.com/lanouvelleviedecor/
Blog personal Mai mult decat mama https://maimultdecatmama.wordpress.com/
Consilier in lactatie, voluntar al Asociatiei Alapteaza Timisoara

De ceva vreme, am in minte aceste ganduri si acum vreau sa le impartasesc si cu voi. Fac handmade de ani buni si am trecut prin toate stadiile. Tin minte ca la inceputuri erau cateva subiecte care imi dadeau mari batai de cap. Unul dintre ele era PRETUL.

Se discuta foarte mult despre preturi, despre cum sa punem pret unui produs handmade etc. Sunt “n” articole pe aceasta tema, nu voi relua discutia si nici nu va voi explica modul in care ar trebui pus un pret unui obiect handmade. Ce vreau sa fac este sa trag un semnal de alarma legat de produsele handmade prea ieftine. Din pacate ele strica piata.

Cum poate un produs handmade cu pret mic sa strice piata? Iata cateva exemple:

1. Produsul e slab calitativ. Unele persoane, (de obicei, cele aflate la inceput de drum), folosesc materiale de calitate mai slaba, nu stapanesc inca tehnica de lucru, nu au inca dexteritatea formata si vin pe piata cu un produs pur si simplu slab calitativ care pe buna dreptate nu merita un pret mare, dar, vedeti voi, clientul nu stie ca acea cutie alba se va ingalbeni in cateva luni pentru ca persoana care a facut-o a folosit lac de parchet, acesta fiind mai ieftin. Nuuu, el vine, alege produsul mai ieftin, peste ceva timp vede ca incepe sa se deterioreze, i se declanseaza un sentiment negativ fata de acel produs, fata de handmade in general.

Asa ajunge multa lume sa creada ca un obiect handmade e unul lucrat superficial, cu defecte, ca doar e lucrat manual, nu? Si uite asa se strica piata pentru ca acel client va avea un gust amar, nu va mai cumpara handmade si va spune si cunoscutilor ce experienta a avut.

2. Frica de a nu vinde. Am avut-o si eu, recunosc. Cand primul potential client iti cere un pret pentru un produs parca paralizezi, nu stii ce sa zici. Iti amintesti ca x vinde o cutie, asemanatoare ca tehnica de lucru si material folosite, cu 200 de lei, dar iti e frica sa ceri tot atat, iti e frica de un raspuns negativ si, din dorinta de a recupera macar banii de material, scoti pe gura un “Pretul este 100 de lei”. Uite cum ai stricat piata. Poate iti va deveni client, poate te va recomanda mai departe, poate vei mai avea si alte comenzi, dar stii ce? Le vei da tot cu 100 de lei pentru ca acel client le-a spus cunoscutilor pretul si, oricat curaj ai adunat intre timp, nu vei putea sa le ceri dublu. Astfel, cel care vindea cu 200 de lei poate va trebui sa reduca pretul pentru a vinde ceva, iar tu esti condamnat la a vinde cu 100 de lei si a pierdut toata lumea. In loc sa vindeti amandoi cu 200 de lei o cutie, acum o vindeti cu 100 de lei.

3. Superficialitatea in crearea produsului. E usor sa vezi o pereche de cercei din sarma argintata, in forma de pisica si sa faci si tu o pereche. Vezi de unde pleaca un capat al sarmei, modelezi si gata, ai facut o pereche de cercei in forma de pisica. Si, fiindca ti-a luat 30 de minute sa ii faci, nu consideri ca e cazul sa ceri mai mult de 30 de lei pe acei cercei. Ei bine, cea care a facut prima data acel model poate a pierdut 2 ore desenand schite si gandind modele si apoi 30 de minute confectionarea propriu-zisa a cerceilor, drept urmare va cere 120 de lei pe acea pereche de cercei. Dar potentialii clienti ce vor zice? “Sunt cercei in forma de pisica, aproape la fel” si ii vor alege pe cei la 30 de lei pentru ca au un pret mai mic. Si cea care a creat modelul va fi nevoita sa reduca pretul pentru a vinde. Iata din nou cum ai stricat piata.

4. Lipsa formelor legale. Nu ai firma/pfa etc., nu platesti impozite si taxe, deci “iti permiti” sa pui un pret mai mic. Si uite asa strici piata si pentru tine (care poate in viitor vei creste si vei obtine formele legale, dar vei fi nevoit sa pastrezi preturile mici deoarece clientii s-au obisnuit asa cu ele) si pentru cei care au facut si pasul de a se autoriza intr-o forma sau alta.

5. Nu respecti drepturile de autor. Aici cred ca e cea mai mare durere. Vine cineva cu o poza de-a colegului/colegei de breasla si tu accepti sa ii faci produsul la pret mai mic. Da, stiu ca in decoupage de exemplu, majoritatea folosesc acelasi servetel cu fetita cu floricele, dar incearca sa gasesti un mod original de a-l folosi, nu copia un coleg pentru a obtine un castig rapid. Vei pierde pe termen lung atat respectul clientului, cat si al colegului de breasla. Cu putin ghinion, vei avea parte si de un scandal in social media, tensiune care iti va pata serios imaginea.

Deci, haideti sa nu stricam piata de handmade, pentru ca si asa e cum e: in crestere timida, clientii inca se educa etc. Haideti sa venim cu produse de calitate exceptionala, sa cerem pretul corect, sa acordam timp si atentie partii de concept a produsului, sa vindem legal si, mai ales, sa nu copiem produsele altora. Suntem un popor de oameni atat de talentati, de plini de imaginatie incat e pacat de ele sa rugineasca in timp ce mainile noastre muncesc produse de rulaj, intocmai ca ale unui chinez pe banda rulanta in fabrica. Doua bile agatate una de alta cu o agatatoare de cercei nu e cea mai creativa munca de pe planeta, s-ar putea ca si o maimuta bine dresata sa poata face asta; eu m-as feri sa o numesc handmade.

Fiti buni, fiti creativi, fiti originali!

  Recomanzi articolul acesta?
Trimite și prietenilor

Lasă un răspuns