Interviu cu Andrada Militaru, fondatoarea centrului educational Explore 100

Interviu realizat de Alexandra Ioana Fagarasanu alături de Andrada Militaru, fondatoarea Centrului educational Explore 100 – gradiniță, școală, after.

 

Buna Andrada,

Eu: Iți mulțumesc pentru acordarea acestui interviu. De 5 ani de când sunt mamă, m-am interesat mereu de jocuri, cărți pentru dezvoltarea minunii mele, astfel încât să descopere minunile acestei lumi prezente , dar și lecțiile și descoperirile celei trecute, și totul prin joacă. Și observ că sunt mulți părinți ce îmi împărtășesc dorința, iar unul dintre aceștia ești chiar tu.

Andrada: Când minunea apare în viata noastră, când devenim mămici, copilul din noi se activează, se trezește și se bucură. Când copilul apare, ne amintim un alt fel de a fi, mai viu, mai ancorat în prezent, mai intens, mai cum eram în copilăria noastră.

Ne jucăm cu copiii noștri, râdem din toata inima, ne tăvălim, suntem mai proaspeți și mai fericiți. Jocul este limbajul copilului și rămâne așa până spre 12-14 ani. Copilul care învață prin joaca se bucura de proces, este mai implicat și mai pătruns de ceea ce învață, reține ce învață pentru că îi place și își dezvoltă gândirea prin joc, imaginația, memoria și limbajul, se dezvolta atât cognitiv, cât și socio-emoțional.

 

Eu: Imi aduc cu mare drag de poveștile bunicului meu, de jocurile petrecute cu copiii afară, de bulgăreala, de provocările muntelui, dar și descoperile lăsate de animale în natură, de strânsul plantelor medicinale, de mirosul fânului proaspăt cosit, de cât de bine a fost să stau pe o căpiță, și mai puțin îmi aduc aminte de desene animate. Cum a fost copilăria ta? Ce amintiri vii ai din aceea perioadă ludică?

Andrada: Ahhh, unde mă duci tu cu mintea și sufletul…ce întrebare duioasă..simt deja miros de scorțișoară, de alcazare cu nuca și de pateuri cu branză,….aud muzica copilăriei și mi-e dor de momentele petrecute cu părinții, de mesele luate împreună și de discuțiile lungi si frumoase.  Am avut o copilărie veselă și liniștită.

Alături de sora mea, Ruxy, un om minunat și un adevărat prieten și atunci și acum, am gustat din plin din magia jocului liber și fără griji. Adunam toate animalele, pisici și căței, eram salvatoarele cartierului, chemate mereu când un animaluț suferea sau era abandonat. Ne jucam până seara târziu. Săream coarda, șotronul și melcul și jucam Omul negru sau Baba Oarba.  Elasticul era favorit, dar era mai mult pentru fete pentru că băieții nu se prea pricepeau la mișcări.,,Țara-Țara vrem ostași”, un joc unde se vedeau liderii din grup dar puțin cam dur. Jucam mațele încurcate pâna ne suceam și răsuceam de tot, de-a fața ascunselea  până târziu în seara și multe alte jocuri, majoritatea afară în fața blocului. Când se terminau jocurile, mai inventam și unele noi, gen de-a Olimpiada de gimnastica, noi fetele.

Mult timp afară în curte când locuiam la Craiova și în fața blocului și în parcul Zăvoi, la Rm Vâlcea și chiar pe malul râului Olănești care trecea prin fața locuinței noastre. E adevărat că nu aveai multe din jocurile, jucăriile și oportunitățile din ziua de azi, dar aveai mult timp liber, aer curat și libertate. Îmi zboară mintea de la ierbare la Tom si Jerry, de la Spânzurătoarea la Stan si Bran sau de la colecțiile de timbre la Sunetul Muzicii… vremuri dulci si dragi.

 

Eu: Sunt norocoasă ca avem curte și în fiecare primavara și vară strâng cu cel mic fructele, mâncăm direct din copac merele, perele și cireșele (nu sunt stropite), am învățat amândoi să plantam flori. Toamna e anotimpul frunzelor, al jocurilor și animalelor confecționate din frunze, a dansatului prin frunze. Care au fost și sunt obiceiurile și rutina pentru fiecare anotimp adoptată de tine cu domnișorica ta?

Andrada: Domnișorica mea, Maria, are 12 ani acum.

Când ea avea un an am decis să fugim din praful și aglomerația din București și să ne retragem mai la aer curat și liniste, în afara Bucureștiului, la curte, așa încât Maria să zburde nestingherită prin iarba, alături de cățeii ei.

Și pentru ca ai pomenit de fructe, fructele Mariei favorite sunt dudele pe care le culege din copac cu bucurie. De când era mică, indiferent de anotimp, Maria și-a dorit să fie în preajma animalelor, asta însemnând și nenumărate vizite la Ferma Animalelor sau timp petrecut cu animalele care s-au perindat prin casa și curtea noastra,  pentru ca pe lângă câini, am avut si iepuri, capre, hamsteri, porcusori de Guinea, dar și testoase și pești. Maria este acum salvatoarea tuturor animalelor. De mică merge și la echitatie,  iar caii sunt pasiunea ei. Cea mai mare bucurie de ziua ei este să petreacă întreaga zi la cai, să călărească, să-i spele, să-i curețe. Maria mea e zâna animalelor.

 

Eu: Am citit câte ceva despre Centrul Educational Explore 100 și am rămas uimită, impresionată de toate ideile, activitățile la care pot participa cei mici și de pe urma cărora rămân cu atâtea amintiri, lecții și învățăminte. Cum a apărut această idee? Pe ce se bazează? Care a fost visul devenit realitate?

Andrada: …În 2011 aveam un vis…eu si soțul meu, Mihai,…să-i oferim fetiței noastre un mediu sănătos și armonios unde să se dezvolte si așa am deschis gradinița Explore 100 in Mogoșoaia, prima gradiniță de inspirație Reggio Emilia din țară,  iar 2 ani mai târziu  Scoala primara Explore 100.

În America am intrat în contact pentru prima data cu abordarea Reggio Emilia, la  Opal School – gradiniță, școală și centru de cercetare în educatie și apoi am mers la sursa, în Italia. Anul trecut am deschis, în zona Domenii – Centrul Educational Explore 100 + . Visul acesta a devenit realitate. Acum însă visul continuă și s-a mărit, e mai mare decât mine și nu mai e doar al meu, doar al nostru. Acum visul se referă la o schimbare în educație, și aparține copiilor din Explore, parințiilor și unei echipe de profesori curajoși și inovatori. Iar comunitatea aceasta frumoasă Explore, care mă ajută să duc visul mai departe, cuprinde și două bucătarese minunate, ingrijitoare calde, asistente medicale iubitoare, șoferi harnici și cu umor. Și visul se va continuă și cu gimnaziu și cu centrul de cercetare.

 

Eu: Care sunt programele Centrului Educațional Explore 100? Poți, te rog, să imi detaliezi fiecare in parte?

Andrada: Pe lângă grădinița, școală primară și after,  Centrul Explore 100+ dezvoltă holistic copilul printr- o serie de cursuri comprehensive care se adresează copiilor cu vârsta de până la 14 ani.

  • Școală Nomada îi poartă pe copii pe străzile din București, îi învață să se descurce cu mijloacele de transport și îi expune unui alt tip de învățare, o aventură urbană, o școală fără pereți unde copiii sunt implicați în proiecte ce adresează subiecte actuale, traduse prin joc, reflecție și explorare practică.
  • Gramaturgia oferă participanților atât oportunitatea de a se familiariza cu anatomia limbii române, cât și de a se conecta direct la pulsul realității, prin construirea de proiecte în cadrul cărora motivația interioară joacă un rol foarte important. Vorbim despre inițiative cum ar fi ”Ce proiect de suflet ne-am dori să construim și cum putem să-l transformăm în realitate?”(soluții creative pentru adăposturi de animale, pc-uri ecologice din bambus cu sistem de încărcare solară, mașini inovatoare cu energie alternativă, soluții “out-of-the-box” pentru protecția mediului) sau redactarea revistei școlii cu toate etapele și fluxul de lucru pe care îl presupune acest demers. Angajarea copiilor face ca asimilarea cunoștințelor de gramatică să se întâmple firesc și fără efort, iar scenetele și jocul de rol sunt elemente-cheie în conturarea cursului.
  • World of Science – un curs prezentat ca un lava cake în care știința este ciocolata, o imbinare armonioasă a matematicii, fizicii, chimiei și biologiei pentru ca nimic din ceea ce suntem, ce trăim sau ce facem nu a fost făcut fără niște legi care să ne guverneze pe noi și lumea în care trăim.
  • Citizens of the World – este un curs de cultură civică și cetățenească globală și vizează drepturile și obligațiile locuitorilor planetei noastre, cu accent pe rolul nostru esențial care este în relație cu natura și cu celelalte culturi care ne înconjoară.
  • Planeta Albastra îi plimbă pe copii într-o călătorie din centrul Pământului până la stele, le prezintă într-o manieră interactivă munții, apele dar și tainele sistemului solar, îi ajută să afle din ce este alcătuită Planeta noastră și cum o putem salva.
  • Istoria prin strategii își propune să-i pună pe copii față în față cu fapte și personaje inedite din istoria omenirii, să înțeleagă strategiile folosite, să le cântărească, să le reinventeze. Fie că învață despre ființe mitologice, ritualuri din trecut sau evenimente politice, copiii analizează critic informațiile și le aplică într-un mod creativ, prin desen, colaj, scenete și dezbateri.
  • Go Global este mult mai mult decât un curs de limba engleză. Știm cu toți că a calatori este poate cea mai vie formă de învățare. La “Go Global” copiii se bucură de experiențe fascinante parcurgând, “la pas”, întregul glob, făcând cunoștință cu o varietate de obiceiuri, cu medii diverse, aflând curiozități din alte zone de pe glob, conectându-se direct prin interviurile pe care le iau invitaților din diferite părti ale lumii (Viena, Veneția, Instanbul, Tokyo, Alaska, Londra, Manhattan…). În felul acesta, asimilarea limbii engleze se întâmplă în mod natural, prin “imersie”, cu însușirea firească a terminologiei specifice, expresiilor și formulelor de comunicare uzuală.

Acestea sunt doar cateva dintre cursurile comprehensive oferite de Explore care îi ajută pe copii să descifreze lumea în care traiesc, atât pe cea exterioară, cât și pe cea interioară, să înțeleagă aplicabilitatea lucrurilor învățate în viața de zi cu zi. Sunt cursuri ce fac parte din identitatea Școlii Explore 100 și care le dezvoltă copiilor creativitatea, gândirea critică și dragostea pentru învățarea pe tot parcursul vieții.

 

Eu: Baietelul meu este atras de culorile vii, să le folosească atât la colorat, pictat , în alegerea hainutelor pentru gradi și pentru exprimarea sentimentelor și emotiile sale. Ce înseamnă culorile pentru Centrul Educațional Explore 100?

Andrada: Fascinatia pentru culori, pentru lumini și umbre se regășeste în abordarea Reggio Emilia. Culorile impactează învățarea și este multă psihologie în alegerea acestora. Când aducem culorile în clasă, atât pe masa cu lumina, pe ferestre, în materialele de lemn curcubeu și nu numai, provocam învațarea. Reggio aduce și culorile neutre și calde din natura, lasă natura să invadeze clasele, atât prin plantele prezente, cât și prin materialele naturale și mobilierul deschis la culoare.

Dacă ne referim la folosirea culorilor în arta și la ideea de corectare a culorilor folosite, pot spune doar atât: arta nu înseamna fotografie, este mai degrabă o emoție pe hârtie și da, roșia pe care o pictează un copil poate să fie și roz bombon cu picățele verzi. Până va termina gradinița va afla, cu siguranță, care este culoarea roșiei, o va vedea la o proba practică, o va mânca în salata. Nu este nevoie să-l corectăm atunci când o pictează așa cum o visează el.

 

Eu: În educația celui mic, am încercat să folosesc cât mai multe, felurite și naturale resurse, pentru a-l învața că natura are darurile ei pentru noi. În cadrul Centrului Educațional Explore 100, ce tipuri de resurse se utilizează în procesul educațional?

Andrada: Materialele naturale dar și cele reciclabile (loose parts) sunt folosite în provocările lansate copiilor. De asemenea există materiale cu multiple moduri de folosire (open-ended) care dezvoltă creativitatea și incurajeaza jocul liber, interactiunea și cooperarea și aici intră animalele (de plastic sau lemn), piesele kapla de construcție, cartoanele, materialele textile și altele. ,,Masa cu lumina “oferă copiilor o perspectivă nouă de a privi și înțelege un material, masa senzorială îi invită să atingă pământul cu rame sau mălaiul, orezul colorat sau nisipul plin de scoici și să caute povestea ascunsă acolo. Oglinzile sunt și ele prezente în clasele noastre și oferă oportunitatea pentru copii de a explora reflecția, simetria, unghiurile, perspectiva dar și conștientizarea de sine. Oglinzile vor reflecta și lumina și culorile,  vor aduce acel element de mirare și magie.

 

Eu: Sunt in procesul de evaluarea și alegerea unei școli pentru cel mic, și una din întrebările mele se referă la  procentul dintre statul în bancă și joaca liberă în procesul educativ, mai ales la clasele mici? Ce îmi poți răspunde privind  Centrul Educațional Explore 100.

Andrada: Există mese sau pupitre și în școala noastră,  dar cum nu există două clase Reggio la fel, tipul de masă ales pentru o anumită clasă are legătură și cu perspectiva profesorului și cu copiii care fac parte din clasa respectivă. În unele clase se ragăsesc mese rotunde, în altele pătrate, dreptunghiulare sau chiar pupitre. Sunt ore care se desfășoară stând la mesele de lucru , dar si momente când copilul se poate așeza pe jos sau pe un fotoliu/canapea sau chiar se pot desfășura anumite ore afara, în curte sau în parc. Ora ține aproximativ 45 de minute, dar profesorul va ține cont și de starea copiilor, de vârsta lor, de ritmul fiecăruia și de puterea de concentrare.

 

Eu: Îmi aduc  aminte de monotonia și lipsa culorilor din clasele prin care am trecut în școala generală și liceu. Cum arată o clasa din Centrul Educațional  Explore 100? Pe ce se pune accent?

Andrada: Mediul în care copilul învață este considerat și el un profesor. Piesele de mobilier sunt la nivelul copilului, iar materialele se pot accesa de către copii în orice moment. Există locuri de relaxare în clase care invită la lectură și la reflecție. Pe pereți nu sunt culori sau picturi care să obosească și să încarce, ci proiectele copiilor, fotografiile și lucrarile lor. Clasele îi inspiră pe copii, sunt calde și primitoare și seamana cu atmosfera de acasă. Învățarea este vizibila atât pentru copii, cât și pentru părinți.

 

Eu: Îmi aduc aminte cu drag de profesorii ce au intrerupt seria acelora ce veneau la ore, țineau un monolog și noi trebuia să îl repetam, ,, curat meștesug de tâmpenie,, , cum spunea Ion Creanga. Care e rolul profesorului în cadrul procesului educațional la Centrul Educațional  Explore 100?

Andrada: Este un profesor facilitator care ghidează învățarea, este un partener pentru copil, dar și un cercetator în același timp. Profesorul în Explore învață în același timp cu copilul și de la copil, îl observă și nu toarnă o informație. El crează cadrul, îl provoacă pe copil și ține cont de nevoile și interesele acestuia. Copilul poate greși și nu trebuie să se teamă de greșeală, ci să o tranforme într-un aliat. Profesorul îl  stimuleaza pe copil să găsească soluții. În Reggio Emilia triunghiul copil-părinte-profesor reprezintă un principiu de bază, punctul de plecare.

 

Eu: Eram asa entuziasmată când se organizau excursii, vizite la muzee, pentru ca vedeam altceva, eram liberi într-un fel și cunoașteam altceva decât monologuri, învățat, ascultat, pauza și gata ziua de școală. Care e ponderea între evenimentele organizate intern și cele externe? Care e rolul lor în procesul de educație?

Andrada: Copiii învață din tot ce ating, miros, văd și simt. Învață în clasele inteligent amenajate dar cel mai bine învață din natură. Natura este cel mai bun profesor. La sediul din Mogoșoaia suntem norocoși să fim înconjurați de natura: avem parcul, pădurea cu o mlaștina ofertanta, câmpul cu oi, herghelia de cai. La sediul din Domenii avem un drum de 15-20 de minute până in parc dar important este să ieșim și afară în curte, indiferent de vreme, dimineața și după masa, în fiecare zi. Excursiile și ieșirile de orice tip sunt o minunată oportunitate de a relaționa, de a suda comunitatea, de a învața.

 

Eu: Visul devenit realitate se adresează atât copilașilor mici, dar și școlarilor. Îmi povestești un pic și despre școala Explore 100? Care e ideea de bază? Cum se face predarea? Până la ce vârsta se asigură procesul de învățământ?

Andrada: Explore 100 este o instituție de învățământ autorizată până la clasa a IV-a,  dar ofera acele cursuri comprehensive și copiilor până la vârsta de 14 ani. Speram ca până anul viitor sa autorizam și ciclul gimnazial pentru a continua acest demers educațional care ofera copiilor uneltele necesare pentru a reuși în viitorul nesigur și schimbător care ne așteaptă: inteligența emoțională, flexibilitatea și gândirea critică, empatia și comunicarea și, bineînțeles, creativitatea.

Revenind la intrebarea ta cu predarea. Predarea este o artă. Ca invațarea să apară, profesorul setează mediul și ține cont de interesele copilului, de curriculumul emergent care poate veni de la copil dar și de la părinte sau profesor, de la un eveniment sau un fenomen al naturii, de la o carte sau doar o întrebare, armonizându-le cu curriculumul național.

 

Eu: Asemenea mie ce sunt în căutarea unei școli pentru băiețelulul meu, sunt și alți părinți. Dacă vor să își înscrie copilul la Centrul Educațional Explore 100, în ce perioadă se poate vizita centrul? Care e procedura de vizitare și de inscriere?

Andrada: Primim părinții cu drag în vizită în orice perioadă a anului. Vizita se programează la telefon și recomandăm să vină ambii părinți. Dacă sunt locuri la grupa sau clasa respectivă, dupa vizitarea grădiniței sau a școlii, copilul poate veni într-o perioadă de o săptămână de probă. După acest pas, se trimit documentele de inscriere și se solicită anumite documente din partea părintelui. Apoi se achită taxa aferentă înscrierii. Urmează perioada de acomodare pentru care nu există rețetă. Copilul este rețeta. Dacă acesta are nevoie de prezența părintelui o perioadă, așa se va întâmpla. Dacă este pregatit să-i facă cu mâna din prima zi, poate face și acest lucru. Dacă este vorba de un explorator mic, recomand ca părintele să rămână în preajmă o perioadă. Când copilul se simte in siguranță, părintele poate pleca acasă liniștit.

 

Eu: Iți mulțumesc foarte mult pentru interviu și clipele acordate. Mult succes ție, profesorilor și micuților în descoperirea trecutului, prezentului și viitorului nostru ca oameni, suflete curioase si iubitoare.

Andrada: Eu iți mulțumesc pentru interesul tău într-un alt fel de educație și te astept cu minunea ta în vizită la Mogoșoaia sau în Domenii!

 

Date de contact

SITE: https://explore100.ro/

Facebook: Centrul educational Explore 100 Plus

 

 

Recomanzi articolul acesta?
Trimite și prietenilor

Lasă un răspuns