Jurnal de #statincasa

Articol realizat de minunata Alexandra Dascal de la Casuta cu Ghidusii

Atunci cand a inceput criza aceasta, nu imi imaginam ca se va crea atat de multa mobilizare in randul mamelor,  centrelor de joaca,  teatrelor,  muzeelor etc .

 

A pornit cu o picatura, iar apoi a aparut o avalansa de activitati, povesti, orare, live-uri, liste de resurse, postari amuzante. Mi se pare extraordinar si ma bucur sa vad ca tot mai multi pitici beneficiaza de activitati diverse, insa mamele? In programele zilnice postate, nu am observat mentionat nicaieri “timp de spalat rufe”, “timp de intins rufe”, “gatit, spalat vase”, “dat cu aspiratorul”, “verificat mailul”, “timp de respirat”, “timp de citit o revista”. Asta chiar m-a amuzat si m-a intristat in  acelasi timp, doar eu ma simt o mama “iresponsabila”, care isi lasa copilul sa se joace cu hartia igienica, iar ea spala bucataria sau citeste?

Stiu, ne bucuram de timpul petrecut impreuna cu copii, de sanatate, insa stresul, gandurile negre, ingrijorarile?

Oricat as aprecia ca stau acasa cu micuta mea, ca familia mea e sanatoasa, ca apropiatii mei respecta si ei regulile de stat in casa, cum sa nu ma gandesc la ce se va intampla dupa ce trece criza, ce se va alege de bussiness-ul meu – oricum la inceput – si de planurile pe care le aveam de dezvoltare?

Si da, printre gandurile negre, pana sa ajung la o stare de spirit mai stabila, greu imi faceam loc de joaca, ghiduseala si relaxare cu pitica. Oare ma intelege vreo mamica? Cand esti apasata de griji, cat de multa energie mai poti aloca jocului? Din fericire, cumva, nu stiu prin ce mecanism magic, am luat o gura de aer, am pus o muzica clasica si am stat sa observ si sa ma observ.

Si mi-am observat pitica. Da, ma ajuta experienta de educator, insa experienta de om nu imi este mereu de ajutor (cele doua nu se intrepatrund mereu). Daca ati citit Margda Gerber stiti la ce ma refer, daca nu, trebuie sa cititi. Observi, esti acolo pentru ea, ii mai oferi suport daca are nevoie si ti-l cere, dar in  cea mai mare parte a timpului ai incredere in copilul tau, il lasi sa aleaga  dintre resursele pe care i le pui la dispozitie, nu ii incarci programul, alegi simplitatea si minimalismul (cat mai putine jucarii pentru a nu il suprastimula si a-i usura procesul de luare a deciziilor), ii lasi timp de joaca neintrerupta, ii oferi limite si reguli in mod consistent, pentru a i-I dezvolta sentimentul de siguranta, esti present complet in joaca lui, dar il si lasi sa exploreze singur mult timp.

Mai jos ai cateva idei de pus in aplicare, pentru a incuraja independenta, creativitatea, profunzimea jocului, increderea in abilitatile copilului tau.

  • Sorteaza sosete – un joc de memorie excelent, dar si de exersare a altor competente matematice: categorii, culori, marime
  • Aranjeaza o zona pentru pictat – daca nu doresti sa folosesti tempera, poti folosi iaurt amestecat cu putin colorant alimentar, iar pe masuta poti adauga folie de aluminiu, coli albe, pensule. Pentru a-si dezvolta imaginatia si creativitatea, copiii au nevoie sa se murdareasca, sa exploreze materialele fara a li se spune unde, cum si ce sa faca. Apoi curatati impreuna: el poate spala pensulele si recipientele de iaurt intr-o cutie cu apa.
  • Joaca cu apa poate dura si ore la noi, asa ca adauga buretei, o perie de podele, lavete si stergeti pe jos impreuna. Spalati si jucariile.
  • Joaca cu borcanele si cutiute de plastic sau intr-un sertar cu “vechituri” (toti avem acel sertar in care pastram lucruri inutile in present dar poate folositoate candva).
  • Ascunde diverse obiecte intr-o cutie de orez, malai, paste fierte – joaca senzoriala ce dezvolta si atentia, motricitatea fina, imaginatia.
  • “Impaturim” haine – gramada de haine pe care nu ai apucat inca sa o asezi in dulap poate deveni o oportunitate de invatare pentru copilul tau – sorteaza pantalonii, tricourile, sau discuta despre culori
  • Ustensile de bucatarie si faina amestecata cu ulei (o poti framanta tu, pana ajunge la consistenta nisipului si poti face forme cu ea), poti adauga masinute, jucarii de nisip.
  • Centru de povesti – daca ai povesti cu CD – ascultati povestea in timp ce rasfoiti cartea corespunzatoare povestii
  • Joc “de-a magazinul” cu legume, fructe adevarate si alte resurse din casa – un pachet de unt, o cutie de lapte etc (“mergem” la Lidl, Auchan, Mega Image)
  • Apa (din nou) si materiale care plutesc sau se scufunda (exersam abilitati matematice, comparam obiecte, observam ce se intampla daca…)
  • Decupam- primul pas pentru cei foarte mici este sa rupa hartii, asa ca le poti da reviste vechi pe care sa le faca bucatele, cei maricei pot folosi foarfeca speciala de copii
  • Gatiti impreuna – omlete, clatite, biscuiti– sunt milioane de idei – copii invata sa isi astepte randul, ca trebuie sa urmam cativa pasi inainte de a obtine ce ne dorim, isi dezvolta motricitatea fina, memoria (ce ingredient urmeaza sa adaugam?, ce am folosit pentru a face biscuitii?)
  • Construieste o fortareata sau un cort sub masa, folosind un cearsaf, pernute, o pilota si adauga jucarii de plus si carti. Puteti crea si un joc de rol – mergem “camping”, facem picnic, pescuim.
  • Avand atat de mult timp, lipsind graba spre gradinita sau job, avem posibilitatea sa strangem masa impreuna, sa spalam vasele, sa facem patul, sa ii lasam sa se imbrace singuri… si multe alte lucruri pe care le faceam repejor sau preferam sa le facem noi in locul lor inainte
  • Facem ceai papusilor (ideea de “tea party” este mereu atractiva, se pot adauga si alte elemente comestibile si copilul are posibilitatea sa dezvolte abilitati sociale)
  • Ii punem albumele foto la dispozitie

 

Sunt sigura ca si tu ai multe activitati pe lista ta, asa ca te invit sa lasi un comentariu pentru a crea o lista cat mai lunga, utila in perioada urmatoare.

Nu uita ca toate activitatile simple dezvolta abilitati sociale, motrice, de limbaj, emotionale in copilul tau, asa ca, atunci cand se joaca cu hartie igienica sau rupe servetele, el exerseaza si invata. Plictiseala are rolul ei asa nu iti feri copilul de ea, este un termen frecvent utilizat de adulti, pentru copii este doar o posibilitate de a-si dezvolta imaginatia, de a veni cu idei noi, de a observa adultii din jur, de a isi extinde perioada de focusare asupra unui obiect.

 

Recomanzi articolul acesta?
Trimite și prietenilor

Lasă un răspuns