Ne-a facut mare placere sa dialogam cu Cristina Balan despre idei, pasiuni, determinare si magazinul online Natural Care Shop!
Spune-ne cine e Cristina si cu ce se ocupa.
Cristina este mama de Teodor Pusti – Poznas si nevastuica de Ionut Om – Serios.
Cum ai ales acest domeniu de activitate? Aveai experienta anterioara?
Am ales acest domeniu de activitate pentru ca mi-a placut! Si ce este cel mai important atunci cand vrei sa faci ceva bine? Pasiunea si multumirea de a face ceva care sa-ti placa sunt fundamentele unui lucru bine facut, dupa parerea mea. Nu am avut experienta, dar sunt convinsa ca a fost mai bine asa. Astfel am cercetat singura, m-am informat din toate partile, am analizat tot ceea ce aflam si am trecut prin filtrul propriu informatiile corecte, utile. Nu am avut amprenta, stampila unei experiente din trecut pentru a ma bloca in anumite concepte si pentru a nu fi deschisa sa aflu mereu mai mult. De obicei, experienta vine la pachet cu un set de reguli de la care o persoană nu se mai abate. Acest lucru poate sa afecteze pe termen lung si sa nu mai fie loc de VIZIUNE. Sper sa nu ajung sa cad niciodata in capcana experientei, sa raman mereu insetata de noutate, de inovatie.
Cat ai studiat, investigat piata, inainte de a te hotari sa demarezi magazinul online?
Putin! :)) Stii cum e cand brusc si deodata realizezi ca ai putea face ceva grozav?! Ei bine asa a fost la mine :))
Am inceput sa folosesc scutece textile cand Teodor avea 6 – 7 luni, satula fiind de numeroasele accidente de toate felurile pe care le aveam cu orice brand de scutece de unica folosinta am testat. Si am testat cateva! Stiam ca exista o dark – side :)) reprezentata de scutece textile, la care toata lumea era reticenta si cine ma auzea ca vreau sa ader la ea ma privea de parca as fi luat-o razna :)) Dar efectiv eram satula de accidente si iritatii, asa ca am inceput sa ma documentez. Ionut a fost si el reticent, dar stie si el ca cu nebunii nu te pui, asa ca m-a lasat sa-mi fac damblaua. In prima luna am luat 5 scutecele care au facut gaura in buget, si le alternam in continuare cu cele de unica folosinta. Am descoperit o pasiune pentru asa ceva, am inceput sa iau din ce in ce mai multe pana am reusit sa folosim exclusiv scutece textile. A fost grozav! Numarul de accidente s-a redus dramaaaatic (daca inainte aveam si 3-4 pe zi, acum daca aveam 1 la cateva zile). Pielicica delicata a lui Teo nu mai suferea nici el din cauza eritemului fesier si eram chiar impacata cu gandul ca nu mai sta ore, luni, ani intregi cu bucutele intr-un plastic plin de chimicale.
Asta a fost scanteia care a stat la baza magazinasului nostru online. La inceput de scuteceala textila a fost un fel de hei-rup din punct de vedere financiar, acum 2 ani cand am luat eu primele scutece pe piata din Romania erau doar branduri scumpe si unor peste bugetul unei familii cu venituri medii. Mi-am dorit mult sa pot facilita accesul mamicilor din Romania la produse de foarte buna calitate, naturale, organice si totusi accesibile. A fost o nebunie de moment, un vis frumos, in care eu si sotul meu am crezut si care din entuziasm, pasiune, curaj si ambitie intensa s-a transformat in realitate. Pe scurt, la momentul actual, ma ocup cu a face o lume mai blanda pentru pielea bebelusilor. Vreau să fac cunoscut faptul că se poate si “ALTFEL” si “MAI BINE”. Din dragostea/pasiunea mea pentru scutecele textile, refolosibile, ecologice, economice si nu in ultimul rand “prietene la catarama” cu pielea copilului meu, a aparut DazzleBum, propriul nostru brand de scutece textile.
Care sunt atributiile tale in ce priveste magazinul?
Vaste, elaborate si intortocheate! 🙂 Eu sunt omul cu ideea, tot eu sunt si cel care se ocupa de concretizarea ideilor si de punerea lor in practica. In timpul “liber”, consiliez clientii care-mi cer diverse informatii, raspund la mail-uri, tin legatura cu furnizorii actuali si sap ca o cartita in cautare de noi produse faine de adus in magazin.
Poti impartasi cu alte mame tips and tricks privind infiintarea si gestionarea unui magazin online? Cu ce capital ai pornit?
Ca sfat, recomand sa apelati la ajutorul profesionistilor pentru fiecare aspect important in crearea si gestionarea unui magazin online: webdesign, promovare, branding, etc. Atunci cand toate lucrurile sunt bine facute, acestea vor duce in timp la o crestere sanatoasa a afacerii. Iar daca esti de parere ca este scump ca sa angajezi un profesionist sa faca treaba, asteapta sa vezi cum o sa fie cand angajezi un amator.
Daca te pricepi la vreunul din aceste aspecte foarte bine, poti sa il faci si singur, insa acest lucru necesita timp si din acest motiv nu te poti concentra pe viziunea de ansamblu si pe cresterea magazinului.
Prea multe sfaturi nu putem da acum, deoarece suntem si noi la inceput de drum, citim despre planning si managementul timpului acum pentru ca si ziua noastra are 24 de ore si incep sa nu ne mai fie suficiente pentru a face tot ce ne propunem.
Intrebarea despre capital e destul de dificila. Nu as putea spune o suma fixa, deoarece practic deschiderea unui magazin inseamna a avea si resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor din primele luni, atunci cand nu exista suficiente venituri pentru autofinantare. Magazinul nostru online este o mica afacere de familie dupa cum spuneam si capitalul investit a reprezentat toate economiile noastre si inca ceva de pe la prieteni.
Ai contractat firme pentru consilierea legislativa, fiscala etc. sau ai preferat sa apelezi la cunostinte?
Pe partea de consiliere legislativa si fiscala nu avem cunostinte, asa ca am apelat la firme specializate pe asa ceva. Nici daca am vrea nu putem sa ne ocupam noi chiar de toate aspectele si, in plus, nu am avea timp sa urmarim mereu legislatia sa fim la zi cu ea. Costurile nu sunt exorbitante, iar pentru noi este foarte important sa fim in regula cu actele din punct de vedere juridic si fiscal.
Care e echipa proiectului tau?
www.NaturalCareShop.ro inseamna Cristina, Ionut si Teodor (cel putin deocamdata! :D). Cristina e omul cu visul si intampinarea clientilor, Ionut e omul cu partea tehnica a siteului, cifrele si planningul, iar Teodor e specialistul in Controlul Calitatii, el testeaza mare parte din produsele aflate in buticul nostru.
Cine sunt clientii tai?
Clientii nostri sunt parintii pasionati de lucruri naturale, cu o grija deosebita pentru sanatatea intregii familii. Mamici si tatici pasionati de sisteme de purtare, scutece textile, hainute de lana, produse de ingrijire si make-ul din ingrediente naturale pentru mamici si bebici, detergenti ecologici pentru rufe si pentru toate suprafetele din casa. Tin sa le multumesc pe aceasta cale tuturor celor care cred in noi si care ne sustin printr-o comanda. Impreuna putem construi o lume mai curata si mai sanatoasa pentru cei mici! 🙂
Ai un top produse? In functie de ce fluctueaza comenzile?
Avem un top al vanzarilor, dar momentan consider ca este prematur sa vorbesc despre un top al produselor avand in vedere ca magazinul abia de curand s-a deschis. Momentan in top vanzari se afla trei produse exclusive Natural Care Shop: scutecelele textile DazzleBum (brandul nostru propriu, practic avem confirmarea ca ce am facut am facut bine de tot), Baby Bits (solutia pentru servetele umede refolosibile din 100% ingrediente naturale, in care noi credem cu tarie si de care suntem mandri ca am putut sa o aducem pe piata din Romania, singura alternativa existenta 100% sanatoasa la servetelele umede pline de chimicale din comert) si Geffen Baby (inserturi pentru scutece textile, din canepa si bumbac organic, cele mai absorbante si moi de pe piata, nu se pot compara cu nimic altceva).
Comenzile am observat ca fluctueaza mult in functie de promotiile existente sau de perioada anului pentru articolele sezoniere (vara, toamna, iarna).
In ce fel de promovare ai investit tu si care canale au dat roade maxime?
Momentan nu am investit in promovare foarte mult, fiind o afacere de familie cu buget redus nu sunt foarte multi bani disponibili pentru partea de promovare / marketing. Pana in acest moment folosim doar Facebook Ads.
Cred cu tarie ca cea mai buna metoda de promovare este cea prin viu grai, cand faci lucrurile bine vorba circula. Desigur, rezultatele nu sunt extraordinare peste noapte, dar in timp se poate ajunge acolo. Si, in plus, e cea mai sincera forma de promovare, nu primeste nimeni bani ca sa spuna ca produsul meu este cel mai grozav. Informatia pozitiva care apare peste tot vine de la mamici ca mine si ca tine, nu de la persoane care se ocupa in mod special de asa ceva. Recomandarea e cea mai buna reclama!
Prevezi colaborari si cu alte wahms? Daca da, cum le intrevezi?
Ah, ce ma bucur ca ma intrebi asta! 😀 Da, prevad, pun chiar acum la cale ceva cu alte mamici din Comunitatea WAHM, proiecte foarte dragi sufletului meu si in care cred cu tarie dar despre care nu vreau sa suflu nici macar o vorba acum, e prea din pripa. Spun doar sa stati cu ochii pe site-ul nostru si sa va inscrieti la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele aparitii. Promitem sa nu ii sacaim la cap pe cei ce se inscriu mai des de una – doua ori pe luna!
Un gand pentru mamele antreprenoare.
Indrazniti! Lasati frica la o parte si indrazniti sa investiti intr-un domeniu ce va pasioneaza. Chiar daca afacerea esueaza, banii investiti nu sunt pierduti, considerati ca ati avut parte de cel mai strasnic training la care ati putea spera vreodata. Pentru ca doar facand tu insuti un lucru, inveti cele mai multe lucruri, unele care nu le vei gasi in niciun articol din tot internetul.
In Comunitatea WAHM gasiti mame talentate, capabile sa va ajute cu orice probleme intampinati. O adevarata gura de aer proaspat si de cunoastere si informatie valoroasa!
Recomanzi articolul acesta?