Fotografia de produs acasa – informatii si resurse

Articol realizat de Alina Mihai, mama fauritoare la alinafm.ro

Niciodată înainte nu a fost fotografia de produs atât de importantă ca azi pentru atâția oameni, dar nici atât de accesibilă, atât de ușor de făcut chiar acasă. Multe dintre mamele din comunitatea noastră se ocupă cu vânzarea de diferite produse, vânzările făcându-se mai ales online. Și dintre acestea unele abia au timp să facă produsele în sine și nu le mai rămâne prea mult și pentru fotografii. Sau ar avea timp, dar nu își permit un echipament performant pentru a face fotografii de calitate. Scopul acestui articol este acela de a aduna într-un loc informații care să ne ajute să facem fotografii mai repede sau/și mai bine, acasă.

Când este eficientă fotografia unui produs? Atunci când ea este clară și privirea este atrasă înspre produs și detaliile lui. Fotografia trebuie să pună în valoare produsul prin compoziție și prin culori.

Sunt patru elemente care fac diferența între o fotografie care bucură privirea și atrage atenția și una care obosește sau e respingătoare: lumina, fundalul (prin culori, modele și alte obiecte) și perspectiva (prin zoom și folosirea unui model), aparatul foto.

 

Aparatul foto și lumina, prin calitatea lor, fac diferența între fotografii care ies bine din prima și fotografii care necesită editare, deci un plus de timp. Cele mai multe dintre noi nu suntem fotografi și nici nu avem de gând să devenim, așa că nu vom discuta despre cele mai bune și cele mai scumpe echipamente, cum sunt camerele DSLR, ci despre cele mai convenabile, aparatele compacte.

 

Ce funcții și specificații contează la un aparat pentru fotografia de produs?

 

Megapixelii (MP) – Dacă pozele vor fi folosite numai online, atunci 3 MP sunt de ajuns. Dacă imaginile vor fi printate în format A4, sub 8 MP.

How many megapixels do you really need? – Un articol foarte util, care ne explică ce sunt MP și cum mai mulți MP pot dăuna procesului de editare, uploadare și încărcare a paginilor pe care le postăm. Spre sfârșit, sunt și detalii utile despre dismensiuni optime în funcție de rețeaua pe care postăm.

Why Megapixels Do and Don’t Matter For Cameras – Articol în care ni se explică un alt motiv pentru care prea mulți MP pot dăuna calității fotografiilor, mai ales dacă nu avem lumină destulă.

 

Senzorul – Ceea ce se pare că are importanță mai mare decât numărul de MP, este dimensiunea senzorului digital. Senzorul este cea mai importantă parte a unui aparat foto, pentru că el captează lumina care vine prin lentilă pentru a forma imaginea (la aparatele clasice filmul avea acest rol). Este o componentă fizică și, de aceea, aparatele cu senzori mari sunt ele însele de dimensiuni mai mari. Prețul crește și el odată cu mărimea senzorului, desigur.

Digital camera sensors explained – Articol în care se explică în detaliu ce este un senzor și ce tipuri de senzori există.

 

Funcția MACRO – permite focusarea imaginii pe un subiect care e aproape de lentilă și astfel putem obține fotografii în care produsele se văd clar.

Macro Photography Tips for Point and Shoot Digital Cameras

 

Camera mea, de care sunt mulțumită, a costat în jur de 700 de lei (redus de pe la 1000 de lei) în 2014 și are funcția macro, 12 MP și un senzor de 1/2.3 in (cel mai mic). Astăzi (2016), se găsesc în magazine aparate compacte la sub 400 de lei, cu 16 MP și senzori de 1/2.3 in. SH bănuiesc că se găsesc aparate cu specificații asemănătoare și prețuri și mai mici.

 

Cu trepied sau fără?

Eu am un trepied pe care nu l-am folosit niciodată pentru fotografiile produselor, deci, personal, nu îl consider indispensabil.

Dar un trepied te poate ajuta să îți îmbunătățești fotografiile sau să scazi timpul de lucru în mai multe feluri:

  • Imaginea va fi mereu clară dacă folosești un trepied.
  • Având mâinile libere, poți schimba cu ușurință compoziția fotografiei.
  • Poți poza din unghiuri care altfel ar fi greu accesibile sau inconfortabile.

Când alegi un trepied trebuie să iei în considerare unde îl vei folosi. Cel mai important este să fie foarte stabil, desigur. Dacă fotografiezi numai lucruri mici și nu ai nevoie de mult spațiu, există trepiede mici, de masă. Dacă îl vei folosi numai în atelier, poate fi mai greu/mare, dar dacă faci fotografii în natură sau în călătorii atunci e important să fie ușor, dar rezistent, ajustabil și să nu ocupe prea mult spațiu.

Trepiedele de calitate pot ajunge să coste mai mult decât o cameră foto compactă, dar se pot găsi trepiede SH la prețuri foarte bune.

How to use your tripod

 

Lumina

Cum pot obține imagini bune fără echipament?

Cea mai accesibilă lumină este lumina Soarelui. Iată câteva beneficii ale folosirii acesteia:

  • Este gratuită.
  • O poți folosi oriunde fără pregătiri speciale.
  • În imagini vor apărea culorile reale ale produselor tale.

 

Cum se folosește corect lumina naturală?

  • Fă pozele în lumină indirectă, lângă o fereastră sau într-un loc mai umbrit. Dacă lumina pică direct pe produse, umbrele vor fi prea puternice.
  • Dacă te folosești de o fereastră e de preferat ca aceasta să fie curată și fără gratii, pentru a evita umbre nedorite.
  • Cele mai bune rezultate se obțin în jur de miezul zilei, când lumina e puternică.
  • Lumina de dimineață e mai puternică și fără culoare față de lumina dinaintea apusului, care va da fotografiilor un ton mai cald.
  • Dacă lumina bate direct în fereastră, folosește o perdea simplă albă sau hârtie pentru a o domoli.

How to use natural lighting for product photos

 

De ce echipament ne putem ajuta pentru a obține lumină bună?

Dacă lumina naturală nu este o opțiune pentru tine (poți face poze numai noaptea, locuiești undeva unde cerul e mai mereu acoperit sau ai ferestre mici/blocate de alte clădiri), iată câteva obiecte (în afară de aparat și trepied) care te pot ajuta să faci fotografii în casă, indiferent de momentul din zi sau de vreme:

  • O masă liberă, pe care să te poți desfășura în voie. O masă pliantă ar fi ideală, dacă nu ai spațiu destul în casă. Se găsesc la sub 100 de lei și unele sunt chiar albe, ceea ce e de ajutor. Desigur că poți folosi și altă suprafață la nevoie, podeaua sau un scaun, deși acestea vor fi mai inconfortabile.
  • Două lămpi. Poți folosi și una singură, dar două lămpi înseamnă mai multă lumină, deci mai puține umbre și detalii mai vizibile.
  • Un cort pentru fotografie (i se mai spune și cort de difuzie). În funcție de mărime și calitate acestea se găsesc la prețuri de 80-300 de lei și peste. Încă nu prea se găsesc SH, dar vestea bună e că putem improviza. Există destule tutoriale pentru diverse modalități de a difuza lumina. Iată câteva dintre ele:

Build A Light Box On The Cheap, Take Gorgeous Photos!

Pentru această cutie, o să ai nevoie de:

  • carton gros în formă dreptunghică/pătrată, din care să poți face rame,
  • hârtie de copt,
  • bandă adezivă,
  • cutter,
  • coală de hârtie albă mai lungă.

Este de preferat ca toate elementele cutiei să fie albe.

How to set up a DIY desktop product photography table

În acest tutorial, ni se arată cum putem face fotografii fără a înconjura produsul de pereți, ci mascând lămpile cu materialul de difuzie. Materiale necesare:

  • carton negru,
  • hârtie de copt,
  • coală lungă de hârtie albă (fundalul fotografiei),
  • un obiect de care să sprijini coala de hârtie,
  • cleștișori de hârtie sau altceva pentru a prinde hârtia de suport.

How to build your own photo studio on a bootstrapped budget – acest articol atinge și subiecte despre care am scris mai sus.

 

Fundalul

Care e cel mai simplu și eficient fundal?

Fundalul alb este cel mai ușor de obținut și cel mai eficient, mai ales pentru obiecte de dimensiuni mici. De ce?

  • Toată atenția e atrasă de produs în sine.
  • Este media-friendly, imaginile cu fundal alb au mai multe șanse să fie alese pentru galerii pe diverse platforme, bloguri sau reviste, pentru că se încadrează frumos în text și nu au nevoie de editare.
  • E mai ușor să oferi magazinului tău un aspect uniform și profesional.

Desigur că sunt și produse deschise la culoare, pentru care e preferabil să alegi un fundal mai închis. Dacă fundalul este gri sau de o altă culoare deschisă, se aplică aceleași principii ca la cel alb. Fundalul negru este un pic mai complicat, dar am găsit trei articole în care sunt informații despre folosirea eficientă a acestuia:

Fotografia de produs la indemana oricui

Fstoppers Lighting Diagrams: Shooting Products on Black

Create a Perfectly Black Background in Photography

Dacă nu vrem un fundal alb sau simplu, cum ar trebui să-l alegem și când mai mult e prea mult?

E frumos să faci fotografii artistice, să încerci să pui tot felul de obiecte laolaltă… când ești fotograf. Când scopul tău e să vinzi un produs, important e ca în imagine să se evidențieze acel produs.

Personal, cred că e dificil să obții imagini frumoase cu un fundal mai complex sau cu alte obiecte pe lângă produs. Nu mai este de ajuns să ai toate instrumentele necesare, ci îți trebuie și un simț artistic dezvoltat și mai ales o frână, să îți dai seama când e prea mult. Cel puțin fotografia principală a produsului ar trebui să fie cât mai simplă, să fie clar ce se vinde. De (prea) multe ori văd imagini în care apar 2-3 obiecte și în primele secunde nu îmi dau seama ce se vinde exact, ce e parte din produs și ce e ”decor”.

Cum atunci când faci mâncare tot ce e în farfurie trebuie să aibă un rost, să poată fi mâncat, și în fotografia de produs cred că ar trebui ca tot ce apare pe lângă produs să spună ceva despre el, să îi scoată în evidență calitățile sau să îl pună în context (să arate cum se folosește).

Culoarea/modelul fundalului și culorile obiectelor extra trebuie să fie complementare culorii produsului, nu de aceeași culoare, nu mai strălucitoare, nu cu mai multe detalii.

Când folosești și alte obiecte trebuie să ai grijă ca focusul fotografiei să fie pe produs.

De exemplu, dacă vinzi un săpun cu lavandă, e frumos să pui în imagine flori de lavandă, dar nu are nici un rost să pui alte flori. Dacă în descriere menționezi că săpunul are aspect de perlă sau vreo pudră de perle sau va fi livrat alături de un șirag de perle, atunci are sens să îl fotografiezi lângă un șirag de perle, altfel o bijuterie nu are de ce să apară în fotografie.

The Do’s and Don’ts of Product Photography For Etsy Sellers

 

Tipuri de fotografii

Este bine ca în galeria de imagini a produsului acesta să apară în mai multe ipostaze. Uneori, fotografiile răspund la întrebări și te scutesc de pierdere de timp, mai ales că unii vizitatori nu citesc atent descrierile.

Imagine cu produsul întreg  – una care să aibă mai mult rol informativ decât artistic, din care să fie clar ce va primi exact cumpărătorul.

Imagine cu un detaliu important – tortițele unor cercei, spatele unei brățări, sistemul de închidere al unei genți sau rochii.

Imagine cu un detaliu deosebit sau dintr-un unghi interesant – broderia unei bluzițe, detaliile unui inel, un tort privit de sus.

Imagine pe model sau care sugerează un mod de folosire – un tablou pe perete, un colier la gâtul cuiva, o jucărie folosită de un copil vesel.

Cum facem fotografii decente folosind un smartphone?

Smartphone-urile au camere din ce în ce mai performante și ce poate fi mai la îndemână decât să-ți folosești telefonul pentru fotografii?

Primul pas în a obține fotografii bune cu un smartphone e să setezi numărul de MP la maxim, care cel mai probabil e de peste 3-5 MP chiar și la unul dintre cele mai ieftine. E de mare ajutor dacă poți schimba focusul camerei (la unele telefoane se schimbă prin atingerea ecranului în punctul pe care vrei să focuseze.)

E recomandat să folosești o masă, un tripod și să ai lumină bună, la fel sau poate chiar mai mult decât atunci când ai o cameră foto.

How to use your smartphone to capture high quality product images

How to Shoot Professional Product Photos with Your Smartphone

 

Deocamdată, smartphone-urile nu au camere cu funcția macro, dar există apps și chiar și lentile speciale care te pot ajuta să crești calitatea fotografiilor.

 

Best Android apps for: “macro shots” – nu sunt listate în ordinea ratingului, uitați-vă la mai multe înainte de instalare.

Am instalat Magnifier & Microscope+ [Cozy] și l-am încercat și într-adevăr se observă o îmbunătățire a clarității la pozele făcute de aproape.

5 of the Best Smartphone Camera Lenses Money Can Buy

How to Take Super Macro Photos/Videos with Android Smartphone! – pe YouTube

 

În general, este de preferat să evităm folosirea blitzului în fotografia de produs, mai ales dacă nu avem experiență în fotografie și aparatură performantă.

Flash Photography: A Bad Idea for Product Photos

 

De ce programe de editare gratuite ne putem ajuta?

Cel mai popular și mai sofisticat program gratuit este GIMP, care poate fi downloadat de aici.

GIMP Basic Photo Editing Tutorial – video în care ne e arătat cum să facem modificări de bază.

GIMP tutorials photo editing – Background Removal  – tutorial video pentru îndepărtarea fundalului dintr-o imagine.

Pentru alte programe de editat, puteți citi acest articol – Top Programe de editat poze / modificat fotografii – Gratuite!

Pentru aplicații de editare pe smartphone:

15 best Photo Editor Apps for Android

The 10 Best Photo Editing Apps For iPhone (2016 Edition)

 

În general, editarea fotografiilor de produs implică redimensionare, tăiere (crop), luminozitate și contrast, eventual îndepărtarea unor mici imperfecțiuni (scame, umbre etc.). Dacă imaginile tale au nevoie de editare mai avansată (deci mai mult timp pierdut cu acest proces), ar trebui să reconsideri echipamentul folosit.

Fotografia în funcție de produs – articole informative

Bazele fotografiei de produs nu diferă aproape deloc în funcție de natura produsului, dar există unele elemente specifice fiecăruia.

 

Bijuterii

10 Common Jewelry Product Photography Mistakes (and How to Avoid Them)

 

La cele 10, am de adăugat una personală. Când faceți fotografii pe model, mai ales cerceilor, evitați să tăiați poza în așa fel încât în imagine să rămână numai urechea și cercelul, numai gâtul și colierul etc. Nu mai are nici un rost poza pe model dacă decupați tot modelul din ea. Și apoi, decuparea asta excesivă duce de obicei la un zoom exagerat, în care se văd toți porii pielii și alte detalii absolut nenecesare și nedorite. Am văzut deseori astfel de poze care pe mine mă făceau doar să întorc privirea și să nu mai revin cu voia mea pe pagina respectivă.

Cărți

How To Photograph Your Books for Instagram

How to photograph a book – 13 easy tips

 

Jucării

5 Tips for Better Toy Photography

14 secrete de stiut cand fotografiezi jucarii si alte lucruri hazlii

Getting Started in Toy Photography

 

Mâncare

Back to Basics: Food Photography Lighting & Styling

Food Photography – An Introduction

15 Awesome Food Photography Tips

 

Cosmetice

5 Tips For Photographing Beauty Products

 

Haine și alte textile

How to Photograph Fabric and Clothes

Clothing and fashion photography

7 Steps to Beautiful DIY Apparel Product Photography

 

Încălțăminte

The dos and don’ts of footwear product photography

 

1 persoană recomandă articolul acesta.
Trimite și prietenilor

Lasă un răspuns