1. Ne poți povesti în câteva cuvinte despre Simona copil și Simona adult? Ce îți doreai să devii când erai copil și ce te-a ghidat spre cariera de dascăl, ulterior spre antreprenoriat? Te invităm cu această ocazie să ne povestești despre serviciile oferite de tine.
Am fost un copil curios, vesel și dornic să exploreze, să învețe de la alții și să îi învăț, la rândul meu, pe alții. Dintotdeauna am iubit copiii, mi-a plăcut să lucrez cu ei și să-i ajut să se dezvolte armonios.
Drumul către cariera de dascăl a fost ghidat de dorința de a influența pozitiv viețile copiilor și de a contribui la formarea lor ca oameni echilibrați și încrezători în propria lor putere.
Pasiunea mea pentru dezvoltarea personală și educație m-a condus spre antreprenoriat, unde îmi folosesc experiența și cunoștințele pentru a crea servicii care să susțină copiii și adolescenții în călătoria lor către autodescoperire și împlinire personală.
Îmi doresc ca dezvoltarea personală să fie văzută ca o necesitate, în care este nevoie de un mentor cu experiență în activitatea cu copiii, care să știe cum să-i ghideze spre descoperirea potențialului personal și folosirea acestuia pentru atingerea visurilor pe care le au.
Așa că am creat programe de dezvoltare personală pentru copii și adolescenți, programe care ajută copiii să devină mai curajoși, mai asumați și mai încrezători în forțele proprii și care le oferă părinților satisfacția că au investit eficient în creșterea și dezvoltarea personală a copiilor.
Astfel, am îmbinat în mod creativ teoria cu partea practic-aplicativă, folosind metode și tehnici adecvate timpurilor moderne, nevoilor și dorințelor copiilor și bazându-mă pe experiența și expertiza pe care le am în educație, ca urmare a celor 24 de ani de activitate ca dascăl și a multiplelor studii în domeniu.
Așa au luat naștere atelierele gratuite, programul FIRESC ș taberele ShimoShiru Camps.
2. Ce te-a determinat să te alături echipei de Leadership a lui John Maxwell și care au fost principalele lecții pe care le-ai învățat din această experiență?
Văzând preocuparea mea în această direcție, cumnata mea (și prietena mea din copilărie) mi-a făcut o invitație pe care am primit-o destul de rezervată la început. Și nu pentru că aș crede cumva că am făcut suficient pentru dezvoltarea mea, ci pentru că aveam impresia (greșită, evident) că filosofia americană nu poate fi implementată în România. Că noi suntem destul de ,,cu picioarele pe pământ”, iar ei sunt ,,prea visători”…
Mi-a dat timp de gândire câteva zile, am cântărit lucrurile și până la urmă, mi-am spus: de ce nu? Așa am ajuns în John Maxwell Team.
Aici am avut ocazia de a cunoaște oameni minunați, oameni luminoși și dornici să schimbe lumea în mai bine. JMT mi-a oferit șansa să descopăr în mine capacitați extraordinare, mi-a arătat direcția de mers către împlinirea mea ca om și dascăl, am învățat cum să îi ajut mai mult pe ceilalți, fără sa aștept nimic la schimb și multe altele. Prima lecție cu care am plecat au rezultat din vorbele lui John Maxwell, care mă însoțesc și azi și pe care le spun, la rândul meu, copiilor cu care interacționez în activitatea mea: ,,Sunt o persoană de valoare, ce vede valoare în oameni și le adăuga valoare în fiecare zi”.
3. Cine și cum te-a inspirat, sprijinit să îți dezvolți abilitățile de mentor și educator?
Pot spune că primii mentori mi-au fost bunicul și apoi unul dintre unchi, pe care i-am luat ca model masculin. Ei mi-au influențat mult viața și alegerea partenerului, pe care l-am cunoscut pe când aveam doar 16 ani, iar de la vârsta de 17 ani formăm un cuplu. Împreună avem două fete minunate, de 19 și 14 ani.❤️
După ce am avut 5 învățători, în clasa a IV-a a venit o domnișoară învățătoare titulară. Blândă, calmă, sensibilă. Am iubit-o mult, și-am sa vă relatez acum o întâmplare amuzantă din acea perioadă. Cum spuneam, pentru ca am iubit-o atât de mult, i-am furat mamei un ruj (din acela verde, dar care, la atingerea buzelor, devenea roz) și un mărțișor făcut de tata din fulgi mari de fazan și bibilică, le-am ambalat cum m-am priceput eu mai bine și i le-am oferit cadou de ziua dumneaei, pe 5 martie. Deși eram fericită că am putut și eu să îi ofer ceva domnișoarei mele învățătoare, am avut mustrări de conștiință mult timp după întâmplare, iar părinții mei au aflat povestea destul de târziu. Ei, și atât de drag mi-a fost acest dascăl că atunci am avut primul gând ,,să devin învățătoare când o să mă fac mare”…
M-a susținut apoi doamna mea dirigintă din gimnaziu, un dascăl destul de dur, în percepția majorității copiilor, însă care a văzut în mine abilitățile necesare pentru a urma liceul pedagogic și care m-a încurajat să îmi urmez visul, acela de a deveni învățătoare. Și visul mi s-a îndeplinit!
4. Care a fost momentul sau mesajul care te-a determinat să te dedici dezvoltării personale a copiilor și adolescenților și să îți construiești propriile programe în acest sens?
Conștientizarea nevoii copiilor de a primi mai mult sprijin și îndrumare în afara contextului academic m-a determinat să fac acest pas. Acest moment a fost amplificat de întâlnirile cu foștii mei elevi care se întorceau la mine, dezvăluind că se simt neînțeleși de către profesori, intimidați și lipsiți de încredere în ei înșiși. Aceste experiențe m-au motivat să creez programe care să ofere un mediu sigur și empatic, unde copiii și adolescenții să se simtă acceptați și susținuți în dezvoltarea lor personală și socială, într-un mod holistic.
5. Ne poți povesti despre valorile și principiile care te ghidează în munca ta cu copiii și adolescenții?
Consider că iubirea și empatia sunt fundamentale în relația dintre dascăl/mentor și copii. Prin implicare emoțională și înțelegere profundă, mă asigur că le creez un mediu sigur și receptiv în care copiii și adolescenții să se simtă acceptați și susținuți. Sunt autentică în interacțiunile mele cu ei și încurajez mult deschiderea și transparența. Le împărtășesc din experiențele mele personale și le prezint cunoștințele într-un mod sincer și onest, iar asta cred ca le inspiră încredere și îi determină să se conecteze cu mine. De asemenea, mă concentrez pe construirea unor relații bazate pe încredere și respect reciproc, în care copiii și adolescenții să se simtă liberi să își exprime gândurile, sentimentele și ideile fără frică de judecată sau de critici. Încurajez mult explorarea și descoperirea de sine, îndemnându-i să își urmeze pasiunile și să își atingă potențialul maxim. Îmi asum responsabilitatea pentru impactul pe care îl am asupra vieților copiilor și adolescenților și sunt mereu dispusă să le ofer sprijinul și îndrumarea necesare pentru a scoate tot ce este mai bun din ei.
6. Ce satisfacții și reușite ai observat în munca ta cu copiii și adolescenții, în ceea ce privește încrederea în sine, gestionarea emoțiilor?
Îmi povestesc părinții că mulți copii și adolescenți au câștigat încredere în propria lor persoană și în abilitățile lor, după programele mele. Prin provocări și experiențe pozitive, aceștia au început să își recunoască valoarea și să își valorizeze potențialul, iar asta mă bucură tare.
Mulți dintre participanții la programele mele au progresat și în dezvoltarea abilităților de comunicare și relaționare cu ceilalți. Prin exerciții practice și jocuri de rol, au învățat să exprime în mod adecvat și constructiv emoțiile și gândurile, ceea ce le-a îmbunătățit mult relațiile interpersonale atât acasă, cât și în grupul de prieteni sau colegi.
Un alt aspect în care am observat progrese semnificative este gestionarea eficiență a emoțiilor. Prin tehnici de respirație, meditație și discuții deschise despre emoții, copiii și adolescenții au învățat să recunoască, să înțeleagă și să gestioneze mai eficient emoțiile lor, contribuind la echilibrul lor emoțional și la diminuarea stresului generat de școală, teme și relațiile cu colegii ori cu părinții.
Am avut plăcerea să văd mulți dintre participanții mei dezvoltându-și creativitatea și reziliența în fața provocărilor. După finalizarea cursurilor mele, mulți au reluat clasele de arte, de dansuri sau de teatru.
Aceste succese și reușite mă motivează să continui să îmi dedic energia și resursele în sprijinul dezvoltării personale și sociale a copiilor și adolescenților, căci visul meu este să pot contribui la formarea unei generații de indivizi echilibrați, încrezători și empatici.
7. Care sunt planurile și obiectivele viitoare în continuarea proiectelor tale de dezvoltare personală pentru copii și adolescenți?
În primul rând, îmi doresc să extind impactul programelor mele și am ca obiectiv să ajung cu acestea la peste 1000 de copii anual. Vreau să ofer oportunități echitabile pentru toți copiii, inclusiv pentru cei din familii fără posibilități financiare, însă care au rezultate excelente la școală. Pentru aceasta, am înființat o asociație cu scopul de a obține sponsorizări și de a organiza tabere gratuite de dezvoltare personală pentru acești copii, oferindu-le un premiu binemeritat după un an de muncă asiduă.
Un alt obiectiv important pentru mine este de a extinde accesul la programele mele în zonele în care acesta este limitat. Mi-ar plăcea să ajung în școli din orașe mici și zone rurale, unde să le vorbesc copiilor despre importanța dezvoltării personale și despre cum pot și ei să-și vadă visurile împlinite prin muncă susținută, încredere în propriile forte și prin stabilirea unui plan pe termen lung.
În plus, îmi doresc să îmi deschid un hub educațional, un loc în care copiii și adolescenții să poată avea acces la resurse și programe care să îi ajute în dezvoltarea lor personală și academică. Vreau ca acest hub să fie un spațiu vibrant și inspirațional, unde tinerii să poată să își exploreze interesele și să își dezvolte abilitățile într-un mod creativ și susținut.
8. Ce sfaturi sau îndrumări ai pentru alți părinți și educatori care doresc să ajute dezvoltarea personală a copiilor?
Copiii învață prin observare, deci este important să fim un model pozitiv pentru ei, să demonstram comportamente și atitudini sănătoase, cum ar fi o stimă de sine crescută, încredere în propriile capacități, o gestionare adecvată a emoțiilor și comunicarea eficientă cu cei din jur.
Sa le asigurăm copiilor un mediu în care se simt în siguranță și înțeleși, să fim deschiși la discuții și să le ascultam cu atenție perspectivele și preocupările; să ii încurajăm să-și recunoască și să-și valorizeze calitățile și abilitățile, oferindu-le sprijin și încurajare în îndeplinirea obiectivelor și în depășirea provocărilor cu care, inevitabil, se vor întâlni în drumul lor prin viață.
Un alt aspect important este să-i învățăm pe copii să facă față eșecurilor și obstacolelor într-un mod pozitiv și constructiv, să-i ajutăm să vadă eșecurile ca pe o oportunitate de învățare și să-i încurajam să continue să își urmeze visurile.
Ca părinți, trebuie să fim implicați în viața lor școlară și extracurriculară, să le încurajam pasiunile și interesele și să-i sprijinim în explorarea lor. Cu cât le oferim mai multe variante de explorat, cu atât mai bine pentru ei. Dans, desen, teatru, muzica, sport… orice e binevenit pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor noștri.
Un alt aspect esențial este să îi ajutăm pe copii să își dezvolte obiceiuri sănătoase de somn, alimentație și activitate fizică. O rutină echilibrată contribuie la starea lor de bine și la dezvoltarea lor generală.
9. Ai în plan formarea altor adulți, unei echipe chiar care să ajute la implementarea programelor create?
Este și acesta un vis pe lista mea. Voi avea nevoie de o echipă, la un moment dat, pentru a putea gestiona eficient proiectele în desfășurare și pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor oferite și intenționez să includ în această echipă profesioniști din domenii precum educația, psihologia, terapia, dezvoltarea personală și chiar managementul proiectelor.
Formarea unei echipe mi-ar permite, de asemenea, extinderea posibilității de a ajunge la un număr mai mare de copii și adolescenți și ar facilita diversificarea și adaptarea programelor în funcție de nevoile și cerințele specifice ale diferitelor grupuri de vârstă și comunități.
10. Te invitam să transmiți un mesaj persoanelor care ne citesc, precum și mamelor din comunitatea WAHM!
Dragilor, fie că sunteți părinți, dascăli sau membri ai comunității, fiecare dintre voi are un rol important în viața copiilor și adolescenților din jurul vostru. Fiecare interacțiune, fiecare cuvânt și fiecare gest de iubire și înțelegere poate face o diferență imensă în viața lor.
Mamelor din comunitatea WAHM, vreau să vă felicit pentru dedicarea și determinarea voastră de a echilibra viața de familie și cariera. Știu că nu este ușor, tocmai de aceea eforturile voastre sunt admirabile și inspiraționale. Aveți puterea și capacitatea de a face lucruri mari și de a influența pozitiv viețile celor dragi.
Nu uitați să vă acordați timp pentru voi, să vă îngrijiți de bunăstarea voastră emoțională, punându-vă pe primul loc – dacă voi sunteți bine, și familia voastră va fi bine!
Cu cele mai bune urări,
Simona